מילון חומרי איטום

תוכן עניינים

מילון חומרי איטום - המונחים והמושגים שכדאי לדעת

לא בטוחים מה המשמעות של כל המושגים הטכניים? מהו פריימר ולמה הוא נחוץ? מה זה פוליאוריטן ומה זה איטום שלילי? להלן מספר מושגים בסיסיים בעולם האיטום.

פוליאוריטן

Polyurethane, חומר על בסיס פולימר (פלסטיק). חומרים פוליאוריטניים משמשים לאיטום בהתזה (או משחה). החומר נספג אל עובי המשטח ומאפשר איטום עמיד ביותר. מתאים במיוחד לשימוש במקומות בהם יש קשיי גישה כמו אזורים תת קרקעיים למשל. החומר שקוף ולכן אינו פוגע במראה הקיר.

 

סילוקסן

חומר איטום נוזלי על בסיס סיליקון המשמש בעיקר לאיטום קירות חיצוניים העשויים משיש, בטון, טיח וכדומה. הסילוקסן מיושם בתזה ונספג אל תוך המשטח, מולקולות החומר הופכות לחלק בלתי נפרד מהמשטח ואינן מושפעות מקרינת השמש. מכיוון שהחומר שקוף הוא אינו משפיע על מראה הקיר. תכונותיו הופכות אותו למתאים לשימוש גם כמגן מפני פגעי מזג האוויר (אבק, חול וכדומה) ואפילו מפני גרפיטי (נשטף ממנו בקלות). ניתן להשתמש בסילוקן גם לשם איטום ספי שיש, גרנוליט, אבני חיפוי ועוד.

 

פולימר MS

MS Polymer – Modified Silane Polyether, משפחת חומרי איטום חדשנית המשמשת בעיקר לאיטום והדבקה של משטחי איטום אחרים, לאיטום תפרים וסדקים וכדומה. חומרי איטום אלו ידועים בעמידותם הגבוהה גם בתנאי אקלים קיצוניים, תוחלת חיים ארוכה במיוחד ויכולתם להידבק למשטחים מסוגים שונים ומגוונים. שימוש בחומרים ממשפחת פולימר MS ידידותי יותר למשתמש ולסביבה שכן הם לרוב לא מכילים חומרים רעילים וריחם אינו חריף.

 

יריעות ביטומניות

יריעות המשתמשות לעבודת איטום גגות, עשויות מתרכובת של פחם, פצלי שמן וחומרים נוספים. יריעות ביטומניות החלו להיות פופולאריות בישראל בשנות ה-80 ומאז נחשבות לאחת משיטות האיטום היעילות ביותר. את היריעות מניחים על גג שטוח (לא מתאים לאיטום גגות משופעים) ומחברים ביניהם בריתוך. היריעות אינן רגישות במיוחד לפגעים מכאניים ויכולות לשמור על שלומן ורמת איטום גבוהה למשך שנים ארוכות.

נייר טול

מכונה גם נייר זפת, מגיעה בגלילים בגדלים שונים. נייר הטול הוא קרטון או לבד שהוספג בביטומן (תרכובת זפת) וכוסה בשכבה דקה של חול. נייר הטול אינו משמש כאמצעי איטום בפני עצמו אלא כחלק ממערכות איטום נרחבות יותר. כך למשל ניתן להשתמש בו כשכבת איטום נוספת תחת גג רעפים, שכבת הגנה על גבי חומרי איטום במבנים תת קרקעיים וכדומה.

 

פריימר

חומר יסוד המשמש כמקשר בין שכבה אחת לאחרת, במקרה שלנו בין חומר האיטום לתשתית. הפריימר יגיע במצב נוזלי או משחתי ויש ליישם אותו לפני התקנת שכבת או מערכת האיטום. את הפריימר יש להתאים לסוג התשתית ולסוג חומר האיטום. ישנם שלושה סוגי פריימרים עיקריים והם: פריימר צמנטי, פריימר אקרילי ופריימר ביטומני.

 

מלט הידראולי

המושג 'מלט הידראולי' או 'צמנט הידראולי' מתאר מגוון גדול של חומרים על בסיס צמנט המשמשים לאיטום. הם מכונים הידראוליים בשל עמידותם למים לאחר התייבשות/התקשות. חומרים אלו משתמשים למטרות איטום רבות החל מאיטום בריכות ועד לאיטום מרתפים. ניתן למצוא חומרי מלט הידראולי משחתיים או כאלו הדורשים ערבוב במים או נוזל ייעודי אחר.

 

איטום שלילי

המונח מתייחס לאיטום המבוצע מצדו הפנימי של מבנה תת קרקעי כגון מרתף או מקלט. מכיוון שבמבנים תת קרקעיים לא ניתן לקבל גישה אל החלק החיצוני של המבנה אין ברירה אלא לאטום את הקירות מבפנים – מן הצד ההפוך, למעשה ה-'שלילי'. לחץ המים מבחוץ מחייב שימוש בחומרים העמידים במיוחד ללחץ מים שלילי כגון פוליאוריטן נוזלי, חומרים על בסיס אפוקסי, צמנט הידראולי וכדומה. 

אהבתם? נשמח אם תשתפו :)

Facebook
Twitter
דילוג לתוכן