איטום תפרי התפשטות

תפרי התפשטות הם חלק בלתי נפרד מכל בניין, שכן הם נוצרים מהתנועה הנגרמת על ידי שינויים תזוזתיים, תרמיים ומבניים. ללא איטום מתאים, תפרים אלו עלולים להפוך למקור לחדירת מים ולנזילות, מה שיוביל לתיקונים יקרים ולפגיעה בביצועי המבנה. במאמר זה, נדון בחשיבות של איטום תפרי הרחבה בבניינים, בסוגים השונים של חומרי איטום תפרי הרחבה הקיימים, ובשיטות המומלצות להתקנתם.

כמעט ואין היום בניינים שלא נבנו עם תפרי התפשטות מובנים. המרווח בין הבניינים, שמכונה גם 'תפר', נועד על מנת למנוע מלחצים חזקים לפעול על בסיס הבניין, להפריד בין חלקי הבניין השונים ולאפשר לחומרי הבנייה השונים להתנועע בחופשיות. השימוש בתפר אולי נשמע לא הגיוני אבל תסמכו עלינו – מדובר בכלי עבודה חשוב שבלעדיו תהליך הבנייה יהיה מורכב הרבה יותר. עם זאת, אי אפשר להישאר עם תפרי ההתפשטות פתוחים לאורך זמן. בשלב מסוים, לרוב כבר בתוך תהליך הבנייה, יש צורך לבצע איטום של תפרי ההתפשטות. 

איטום בגובה

תוכן עניינים

אז מהו איטום תפרי התפשטות?

איטום תפרי התפשטות הוא תהליך שבו אוטמים בצורה הרמטית את תפרי ההתפשטות הקיימים בבניין. האיטום נעשה באמצעות חומרי בנייה מיוחדים ששומרים על הגמישות של התפר אך דואגים שהוא לא יתרחב או יתנועע יתר על המידה. איטום תפרי התפשטות הוא תהליך שאמור להחזיק הרבה זמן, ולכן חשוב לבצע אותו בצורה המקצועית והמדויקת ביותר.

תפרי התפשטות יוצרים הפרדה בין החלקים השונים שנמצאים במבנה, על מנת לגרום לקירות לנוע באופן של התכווצות והתפשטות, אשר ימנע עומסים בין החלקים במבנה. תפרי התפשטות נמצאים תחת תנאי תזוזה באופן תמידי, ועל כן, יש צורך חשוב לאטום אותם, בעזרת חומרים מיוחדים גמישים שיש להם את היכולת להיות עמידים גם כאשר מתרחשות תנודות.

החומרים העיקריים בהם אנו מבצעים איטום תפרי התפשטות, הם בעזרת חומרים פוליאוריטניים משחתיים שהתגלו עם השנים כיעילים במיוחד עבור זה. אלו חומרים גמישים במיוחד, אשר לכל אחד מהם, יש תכונות ייעודיות שיתאימו לכושר העמידות וכושר האלסטיות כנגד חומרים שונים. הכלל החשוב ביותר בתהליך יישום האיטום של תפרי התפשטות הוא ההבנה העמוקה בכל מה שקשור לתפקידים של התפרים, אופן תפקודם ואופן התפקוד של חומר האיטום. יש צורך בבקיאות רבה בתחום ובשימוש בעובי המתאים.

יוצעי איטום ופועלי ומהנדסי בניין יודעים כיצד לבצע את משימת האיטום על הצד הטוב ביותר. העבודה מתחילה בהסרה של החומרים שמילאו את תפר ההתפשטות עד כה, לרוב יהיה מדובר בקלקר. בעלי המקצוע ידעו מהי הכמות המדויקת שצריך להסיר, משום שישנו עומק מסוים שיכול לאפשר איטום מיטבי. לאחר מכן ינקו את דפנות תפר ההתפשטות וישחיזו אותם באמצעות דיסק. לאחר ההשחזה יהיה צריך לנקות את דפנות התפר ולוודא שלא נותרו עליהם חלקיקי לכלוכים או כל דבר שיכול להזיק לאיטום.

החשיבות של איטום תפרי התפשטות במבנים

תפרי התפשטות נועדו להתאים את התנועה של מבנה הבניין, אך הם יכולים גם להפוך למקור לחדירת מים ולנזילת אוויר אם הם לא נאטמים כהלכה. חדירת מים דרך תפרי התפשטות עלולה לגרום לנזק למבנה והשלד ולהוביל לתיקונים יקרים. איטום תפרי התפשטות הוא גם חיוני לשמירה על יעילות אנרגטית, על ידי הפחתת חדירת אוויר, קור וחום, וכתוצאה מכך חשבונות אנרגיה נמוכים יותר.

סוגי איטום תפרי התפשטות

קיימים בשוק סוגים שונים של חומרי איטום לתפרי התפשטות, לכל אחד תכונות ייחודיות משלו. בחירת האיטום תהיה תלויה בסוג התפר, בתנועה הנדרשת ובתנאים הסביבתיים בהם נמצא המבנה. להלן כמה סוגים נפוצים של חומרי איטום המשמשים לתפרי התפשטות:

 

  • חומרי איטום סיליקון – חומרי איטום סיליקוניים הם חומרי האיטום הנפוצים ביותר, עבור תפרי התפשטות. הם גמישים מאוד ויכולים להכיל תנועה של עד 50% מהגודל המקורי שלהם. הם גם עמידים מאוד בפני מזג אוויר, קרינת UV וטמפרטורה קיצונית.

 

  • חומרי איטום פוליאוריתן – חומרי איטום פוליאוריתן הם אפשרות פופולרית נוספת לאיטום תפרי התפשטות. יש להם יכולת הידבקות מצוינת למגוון משטחים והם עמידים מאוד בפני שחיקה, קרעים ובליה. הם יכולים גם להכיל תנועה של עד 25% מהגודל המקורי שלהם.

 

  • חומרי איטום פוליסולפידים – חומרי איטום פוליסולפידים הם אלסטיים ביותר ויכולים להכיל תנועות של עד 50% מגודלם המקורי. הם גם עמידים לקרינת UV וטמפרטורה קיצונית. הם משמשים בדרך כלל באזורים בהם נדרשת עמידות כימית.

 

  • חומרי איטום אקריליים – חומרי איטום אקריליים הם על בסיס מים וקלים ליישום. יש להם הידבקות טובה למגוון משטחים ויכולים להכיל תנועה של עד 10% מגודלם המקורי. עם זאת, הם אינם מתאימים לאזורים החשופים לבליה ולקרינת UV.

שיטות עבודה מומלצות לאיטום תפרי התפשטות בבניינים

התקנה נכונה של חומרי איטום תפרי התפשטות היא קריטית כדי להבטיח את יעילותם. להלן מספר שיטות עבודה מומלצות לאיטום תפרי התפשטות בבניינים:

 

  • הכנת פני השטח – הכנה נכונה של המשטח חיונית כדי שהאיטום יידבק בצורה נכונה. משטח המפרק צריך להיות נקי, יבש וללא כל חומר רופף, אבק או פסולת.

 

  • עיצוב התפר – עיצוב התפר צריך להיות כזה שיתאים לתנועה הצפויה תוך מזעור הלחץ על חומר האיטום. רוחב המפרק צריך להתאים לסוג האיטום בו משתמשים.

 

  • מוט תומך – יש להשתמש במוט התומך כדי לתמוך באיטום ולספק קשר יציב. יש למקם את מוט התומך בעומק הנכון כדי להבטיח את הביצועים האופטימליים של האיטום.

 

  • התקנת איטום – יש להתקין את האיטום בצורה רציפה ואחידה. אין להשתמש בחומר האיטום יתר על המידה, מכיוון שהדבר עלול להשפיע על יכולות התנועה שלו.

 

  • זמן ריפוי – יש לאפשר את זמן הריפוי של חומר האיטום בהתאם להמלצות היצרן לפני הכפפת התפר לתנועה או חשיפה לבליה.
דילוג לתוכן