איטום בית בתהליך בנייה

לאטום גגות

תוכן עניינים

לא פעם, אנו רואים מקרים בהם עבודות איטום בית הנחוצות בשלב בניית השלד ו/או מיד אחריו לא מבוצעות כראוי, התוצאה – נזקי מים שדורשים התערבות מידית ולא פעם הוצאה נוספת לתיקון תשתיות.

מקרה קלאסי המדגים את הנזק הפוטנציאלי הוא היעדר איטום או ביצוע לא נכון שלו בקירות חיצוניים של בתים פרטיים. קירות אלו הבאים במגע על קרקע הגינה מועדים לנזקי מים בדמות קילוף ונשירה של חלקי טיח וציפוי בקירות החיצוניים וחדירה של רטיבות אל תוך הבית. במקרים קשים, המים יחדרו תחת שכבת החול עליה מורכב הריצוף בתוך הבית ואף יטפסו על קירות פנימיים הרחק מנקודת כניסת המים הראשונית.

ביצוע מדויק, אחראי ומקצועי של עבודות האיטום כבר בשלב בניית השלד יבטיח איטום מלא נגד נזקי מים.

דגשים חשובים באיטום הבית

יש לתת את הדעת למספר דגשים חשובים באיטום הבית, למשל:

  • יש לאטום את כל חלקי המבנה הבאים במגע עם קרקע.
  • יש לבצע איטום קירות המעטפת לפני יישום שכבת הטיח הראשונה.
  • על שכת האיטום להיות גבוהה מספיק מעל מפלס הקרקע.
  • יש להכין את השטח המיועד לאיטום כראוי, במיוחד באזורים המועדים לפיתוח סדקים.
  • יש להגן על שכבת האיטום עם יריעות הגנה או קרקר.
  • אין להזניח את חשיבות הניקוז העליון של הקרקע והניקוז התת קרקעי.

 

דגשים חשובים באיטום הבית

על מנת למנוע התפוררות, התקלפות או כשל אחר של שכבות האיטום יש לבצע עבודת הכנה יסודית לקראת יישום חומרי האיטום. עבודת ההכנה חייבת להיות מדויקת ככל האפשר (במיוחד כאשר משתמשים בחומרי איטום צימנטיים משחתיים).

את הכנת השטח יש להתחיל על ידי הסרת גושי בטון וטיט מפני השטח באופן ידני או בעזרת פטישון חשמלי וסיתות באזורי כיסי החצץ ביציקת הבטון ובקורות היסוד. לאחר מכן יש לסתת סביב ברזלי הזיון הגלויים ולחתוך חוטי קשירה, כל ברזל יש לצפות בחומר אנטי-חלודה. לאחר מכן יש לשטוף את האזור המיועד לאיטום על מנת לנקות שאריות אבק ולכלוך העלולות להפריע לחומרי האיטום להיקשר על המשטח.

ניתן להשתמש במכונת שטיפה או אף אמצעי מכאני אחר כדי להסיר שכבות 'קשות' של מלט או טיט. משאזורי האיטום נוקו כראוי יש לבצע החלקה של פני השטח עם תערובת הרבצה המתאימה לחומר האיטום בו יעשה שימוש.

אילו עבודות איטום יש לערוך בשלד הבית?

  • איטום חלקים הבאים במגע עם הקרקע – איטום מדויק ואיכותי נדרש בכל בית בו הקירות נוגעים בקרקע (בבית 'על עמודים' יש לערוך את האיטום במקומות המתאימים) , את האיטום יש לבצע לפני שכבת הטיח הראשונה בגובה של כ-40 ס"מ מעל פני הקרקע.
  • איטום מרתפים ומקלטים – יש לבצע איטום מלא (פנימי ו/או חיצוני) של כל חלל הבנוי תחת הקרקע בנוסף להתקנת מערכת ניקוז.
  • איטום הגג – בשלב בניית השלד יש לבצע הכנה לקראת איטום הגג בהתאם לשיטת האיטום המתוכננת. יש לקחת בחשבון שיפועים ואביזרים העתידים לעמוד על הגג (דודי שמש, קולטים וצלחות לווין למשל).
  • איטום קירות חיצוניים – ניתן לבצע איטום מלא של קירות חיצוניים כולל קירות מחופים על ידי שימוש בחומרי איטום הנספגים אל עומק המשטח דוגמת סילוקסן בהתזה.

 

מעבר לאיטום בסיסי שיש לבצע בשלד הבית, חשוב מאוד לקחת בחשבון גם את הצורך לאטום כראוי כניסה/יציאה של צנרת וכבלי תקשורת וחשמל, חלונות ודלתות, מרפסות ואדניות בטון. מומלץ לשלב קבלן/יועץ איטום כבר בשלבים הראשונים של תכנון הבנייה על מנת לתכנן כראוי ולדאוג לביצוע של איטום מלא, איכותי ועמיד למשך שנים.

אהבתם? נשמח אם תשתפו :)

Facebook
Twitter
דילוג לתוכן